„Sázíme na přímou spolupráci na zakázce,“ říká vedoucí Dřevocentra CZ v Přelouči
22. ledna 2025
Jako vedoucí pobočky máte dokonalý přehled o produktech. Které z nich jsou na vaší pobočce nejprodávanější a jak se tato poptávka mění během roku?
Pobočka Přelouč byla historicky postavena na prodeji KVH hranolů. V letošním roce jsme navíc významně rozšířili sortiment klasického stavebního řeziva. Z hoblovaných produktů se nám velmi dobře prodávají zejména palubky a hoblovaná prkna. U deskového velkoplošného materiálu potom všechny OSB desky. Dobře nám v Přelouči funguje také odbyt lazury.
Na co se při výběru prodávaných produktů zaměřujete a jak vybíráte jejich dodavatele?
Zaměřujeme se na potřeby zákazníka, kvalitu, cenu a dodací podmínky. Z toho vyplývá výběr dodavatele. Například při potřebě rychlého dodání může rozhodovat na prvním místě čas. Potřeby zákazníků jsou velmi různorodé. Pokud je to možné, snažíme se jim vyjít samozřejmě vstříc a uspokojit tak jejich požadavky.
Jak řešíte zásoby a řízení skladových zásob, aby byla zajištěna dostupnost klíčových produktů?
Vzhledem ke svým bohatým pětadvacetiletým zkušenostem s logistikou mám ucelenou představu o podobě řízení zásob. Využívám tedy skladové hladiny, rezervace i vydané objednávky. Při nastavení těchto ukazatelů je práce v programu Helios transparentnější a svým způsobem také zajímavá.
Co si máme pod rezervací představit?
Rezervace je blokace potvrzené objednávky zákazníkem. Dává nám přehled o objednávkách, které můžeme kdykoliv vygenerovat a dle nich vychystat zboží. Společně s dalšími ukazateli nám to pomáhá při sledování potřeb doplnění skladových zásob. Držíme je tak na optimální úrovni.
Měl byste pro čtenáře nějaká doporučení z oblasti logistiky?
Je důležité si uvědomit, že správně nastavený logistický řetězec je základem pro zdravé fungování firmy. Mimo jiné to znamená, že by měla dobře fungovat interní doprava, a to jak směrem k zákazníkovi, tak i na úrovni redistribuce materiálu mezi pobočkami.
Co by konkrétně mohlo pomoci?
Určitě centrální sklad, který se postupně připravuje a bude pro logistiku výrazným milníkem ve fungování Dřevocentra.
Máte nějaké speciální techniky, kterými zvyšujete prodej výrobků? Používáte například nějaké sezónní akce nebo speciální nabídky?
Spolupracujeme interně s marketingovými specialisty a cenovým expertem. Z mojí zkušenosti jsou velmi důležité osobní vztahy se zákazníky. Pečujeme o zákazníky, kteří jsou našimi sousedy. U větších firem se zaměřujeme na individuální přístup v řešení jejich poptávky. Cílem je spokojený zákazník, který se k nám rád vrací.
Jakým způsobem zajišťujete a kontrolujete kvalitu vámi prodávaných produktů?
Dřevomateriál nám chodí v zabalených paketech. Kvalitu nám deklaruje dodavatel, je však jasné, že nikdy není všechno na sto procent. Samotný zákazník si u nás může zboží do určité míry vybrat, pokud však dodatečně zjistí nedostatky, jsme připraveni jeho záležitost otevřeně řešit.
Vysledovali jste, který typ zákazníků u vás nejčastěji nakupuje? Přizpůsobujete sortiment nebo přístup jejich potřebám?
Chodí k nám jak drobní zákazníci z blízkého okolí, tak i větší firmy. Jejich potřeby se liší. Nicméně náš základní sortiment naplňuje většinu jejich požadavků. Speciální požadavky jsme schopni řešit interně mezi pobočkami nebo napřímo s dodavateli.
Překvapil vás někdy nějaký zákazník?
To snad ani ne. Někdy se ovšem vyskytnou úsměvné chvilky. Ne vždy přijde odborník a je na nás, abychom zákazníkovi bez zkušeností profesionálně pomohli.
Jakým způsobem vzděláváte zaměstnance o produktech tak, aby mohli lépe poradit zákazníkům a odpovědět na technické dotazy?
Zaměstnance vysíláme na školení dodavatelů týkající se jejich sortimentu. A velice nám v tomto pomáhají i obchodní zástupci dodavatelských firem. Své zkušenosti a znalosti mezi sebou samozřejmě sdílíme.
Jaké nové trendy nebo produkty v oblasti dřevěných výrobků sledujete? Máte v plánu rozšiřovat sortiment o nové produkty?
Nové trendy sledujeme. Nabízíme třeba dřevoplast WPC nebo ThermoWood. Sázíme na přímou spolupráci na zakázce.
Závěrem nám prosím prozraďte, co vás baví. Čemu se rád věnujete ve volném čase?
Necelých dvacet let, od narození mé první dcery, jsem se věnoval místnímu fotbalovému klubu. Byl jsem zde několik let i předsedou. Sám jsem fotbal hrál za žáky i za dorost, ale ze zdravotních důvodů jsem bohužel nemohl v aktivní kariéře pokračovat. Před pár lety jsem si ale uvědomil, že zanedbávání rodiny již bylo dost, a začal jsem se aktivněji věnovat rodině a práci kolem domu. S kamarády rád zajdu na pivo, jedeme na vodu a jednou ročně na čundr. V zimě potom vytáhnu rodinu na hory.