Nikdy to nevzdám, i když to vypadá beznadějně
12. prosince 2023
Ve své profesi má velké pracovní zkušenosti. V předchozím zaměstnání pracovala devět let v obchodním oddělení výrobní firmy na pozici manažer strategického nákupu. Nyní Eliška Krejčí už více než rok působí ve společnosti Dřevocentrum CZ jako obchodní a personální manažerka. „Největší potenciál Dřevocentra CZ vidím v našich zaměstnancích, kterých máme téměř sto. Za své působení zde jsem měla tu možnost téměř se všemi osobně hovořit a musím říci, že většina z nich jsou skvělí lidé, kteří to chtějí dále posouvat," řekla manažerka.
Jaké byly vaše hlavní povinnosti a úkoly ve vaší předchozí pozici?
Měla jsem na starosti plánování a tok vstupní suroviny pro výrobu. Z 80 procent šlo o čerstvé smrkové a borové řezivo ze všech zemí Evropské unie včetně baltských států, jako Lotyšsko, Estonsko a Litva. Dále jsem měla na starosti personální plánování, přičemž zhruba třetinu zaměstnanců výroby tvořili cizinci.
Máte nějaký příklad projektu nebo situace, kde jste dosáhla významných výsledků nebo řešila výzvy ve své předchozí práci?
V obou oblastech, jak v oblasti nákupu, tak i personální, byla výzvou určitě situace v prvních dnech války na Ukrajině. Ze dne na den jsme přišli o dodávky oceli z Běloruska. Musela jsem hledat náhradní řešení, což se mi podařilo jen díky dobrým vztahům s dodavateli i pojistné zásobě, kterou jsme drželi. V personální oblasti jsem souběžně s tím musela řešit transport a umístění dvaceti rodinných příslušníků našich zaměstnanců z Doněcké oblasti. Nikdo z nich samozřejmě nehovořil česky, přesuny rodin s dětmi probíhaly i v noci. Řešila jsem umístění dětí do škol a školek, povinná očkování, vysvětlovala maminkám, jaké léky u nás seženou na horečku. To je čistě operativní plánování, na to se nemůžete připravit žádnou strategií.
Proč jste si pro své další zaměstnání zvolila společnost Dřevocentrum CZ?
Společnost Dřevocentrum CZ jsem sledovala poslední dva roky. Zaujal mě její potenciál a líbil se mi přístup majitele k řízení firmy i jeho aktivity v regionu. Zároveň to pro mě byla výzva. Předchozí firma se zabývala výhradně výrobou pro B2B trh v jedné jediné centralizované struktuře. Dřevocentrum CZ je pravý opak, je orientované na konečného spotřebitele v 16 pobočkách po celé České republice.
Překvapilo vás něco v novém působišti?
Asi objem dat, se kterými se pracuje, a počet položek. Pro příklad uvedu, že používáme více než 100 tisíc karet zboží, přičemž s dvanácti tisíci se běžně pracuje. V tom se výroba od obchodu hodně liší.
V čem spatřujete potenciál Dřevocentra CZ?
Největší potenciál je v našich zaměstnancích, kterých máme bezmála sto. Za své působení zde jsem měla tu možnost téměř se všemi osobně hovořit a musím říci, že většina z nich jsou skvělí lidé, kteří to chtějí dále posouvat. Do Petřvaldu jsme v létě přijali tři nové zaměstnance a tamní pobočka, která byla dříve v útlumu, najednou úplně rozkvetla, má spoustu nových zákazníků a tržeb. V maloobchodu jsou lidé klíčovým faktorem úspěchu.
Do kterých regionů by se měla firma dále rozvíjet?
Pokud nám to ekonomická situace dovolí, chtěli bychom se soustředit na Středočeský kraj, kde zatím nemáme zastoupení. Oproti některým regionům je zde až dvojnásobná kupní síla a velmi dobrá dopravní obslužnost.
Ve své předchozí práci jste získala hodně dovedností a zkušeností. Které by vám mohly pomoci v současném působišti?
Určitě organizovanost. V předchozí firmě jsme každý rok obhajovali certifikaci ISO, a přestože se mi to ze začátku zdálo jako zbytečné papírování, dnes vidím, že to všem velmi usnadňuje práci. Rovněž bych chtěla, abychom v Dřevocentru CZ více využívali moderní technologie, například on-line porady, díky kterým by lidé fungovali jako jeden tým, i když jsou každý z jiného koutu země. Žádná firma totiž nestojí jen na jednom člověku, je to složitý organismus, v němž má každý své nezastupitelné místo.
Můžete popsat jeden nebo dva projekty, na nichž jste nedávno pracovala, a váš hlavní přínos pro jejich úspěšné dokončení?
Za velmi úspěšné zde v Dřevocentru CZ považuji spuštění logistického softwaru, který nám ukazuje obrátkovost zboží, počty a sezónnost. Na tomto projektu se mnou spolupracoval kolega Ing. Petr Kouřil, který celou strukturu před lety zakládal. Můj hlavní přínos je u většiny projektů stejný. Nikdy to nevzdám, i když to vypadá beznadějně. Řešení vždycky existuje, jen k němu někdy vede delší a složitější cesta.
Jaké metriky nebo KPIs používáte k hodnocení úspěchu projektu?
V případě poboček sleduji podíl prodaných kusů k tržbám. V případě projektu e-shop mě zajímá například poměr vracejících se zákazníků. Po nasazení nové metody personalizované reklamy se nám zvýšil podíl vracejících se zákazníků za období čtyř měsíců o šest procent.
Co považujete za vaši hlavní strategii při náboru nových zaměstnanců?
Pro mě jako personalistu jsou důležité osobnostní rysy uchazečů, všechno ostatní je možné se doučit. Na našich pobočkách tráví zaměstnanci v úzkém kruhu s kolegy více času než se svými blízkými doma, proto je velmi důležité, aby mezi sebou fungovali jako rodina. Z průzkumu spokojenosti zaměstnanců, který jsem provedla v září, dokonce vyplynulo, že 95 procent zaměstnanců považuje dobrý kolektiv za klíčový faktor svého dalšího setrvání ve firmě.
Podle čeho hledáte typy kandidátů a dovedností při obsazování aktuálních pracovních pozic?
Aktuálně hledáme obchodní zástupce pro Ústecko a Pardubicko.Tedy aktivní uchazeče s obchodním duchem, zdravě sebevědomé a komunikativní.
Kterou personální pozici se vám podařilo úspěšně obsadit?
V září jsme vytvořili zcela novou pozici marketingový specialista, neboť jsme do této doby využívali služeb marketingového oddělení naší mateřské společnosti MATRIX. Byla jsem přesvědčena, že pro svou velikost si Dřevocentrum CZ zaslouží vlastní marketingové oddělení. Novou funkci zastává Ing. Markéta Kafková a již po dvou měsících její práce je zřejmé, že bude pro firmu velkým přínosem.
Čím vaše společnost podporuje profesní rozvoj a růst zaměstnanců?
V Dřevocentru CZ máme od září nový plán rozvoje zaměstnanců, podporujeme každého, kdo má chuť se vzdělávat. Začátkem října se v Třebešově uskutečnilo školení prodejních dovedností. Pokračovat budeme rozvojem manažerských dovedností vedoucích pracovníků. Zároveň jsme navštívili již dva výrobní závody našich dodavatelů, aby zaměstnanci viděli výrobu produktů, které nabízejí, a mohli se dotázat na jejich kvalitu a vlastnosti. Nejbližší další návštěva bude do výroby WPC terasových prken, která jsme zařadili do prodeje letos v září.
Jak se podílíte na tvorbě strategie nákupu?
Nákupní strategie se liší podle druhu suroviny. U běžně dostupných produktů je důležité pružně reagovat na výkyvy cen, které jsou v dnešní turbulentní době téměř na denní bázi. Existují ale produkty ze surovin, u nichž je zásadní už jen to, aby vůbec byly k dostání, jako třeba březová překližka. Vlivem sankcí uvalených na Rusko se dramaticky změnilo i množství dodávek sibiřského modřínu. Na to vše musíme pružně reagovat, představit zákazníkovi jiné alternativy a hledat řešení. Trh se vždycky přizpůsobí, je jen na nás, jak rychle se trhu přizpůsobíme my.
Součástí strategických nákupů je analýza a hodnocení dodavatele. Jaká kritéria používáte k hodnocení rizik souvisejících s dodavateli a jak je minimalizujete?
K hodnocení dodavatelů používám soubor kritérií, mezi něž patří kvalita, kapacita, dodací termíny, cena, splatnost faktur a počet reklamací. Zcela zásadní je pro mě diverzifikace rizika. Ideální je mít různě velké dodavatele z několika zemí. V okamžiku, kdy se mění kurz koruny, je riziko lépe rozložené. Velký dodavatel má výhodu nízké tržní ceny, malý dodavatel zase dokáže lépe vykrýt náhlé potřeby trhu nebo zakázkové rozměry. Čím lépe je dodavatelský systém vybalancovaný, tím větší konkurenční výhodu na trhu máme.
A co váš volný mimopracovní čas?
Volný čas trávím nejraději s manželem na horách. Protože jsme z Krkonoš, samozřejmě v zimě lyžujeme. Se synem ráda hraju šachy a všichni máme v oblibě únikové hry.
Máte nějaké vánoční přání?
Moje letošní vánoční přání je, abychom Vánoce strávili všichni pohromadě, s rodiči i se starším synem, který bydlí ve Vancouveru. Doufám, že všechno dobře dopadne a 19. prosince se na letišti, po více než roce a půl, konečně znovu obejmeme.